Brenner for barnehage

Vi har en kjempemulighet til å være med og gjøre en forskjell i barns liv hver dag. Vi som jobber i barnehage har en veldig viktig jobb, sier Synnøve Gautesen Helliesen. Synnøve Gautesen Helliesen har siden 2006 jobbet i Imekollen barnehage. Denne høsten har hun tatt over som daglig leder i NLM-barnehagen i Mandal.

Spontanitet og inspirasjon

Synnøve snakker seg fort varm når hun snakker om hvor glad hun er for å jobbe i barnehage.

– Fram til nå har jeg vært pedagogisk leder på en småbarnsavdeling og den udelte oppmerksomheten, gleden og tilliten barna viser oss som jobber i barnehagen, gjør at denne jobben er så flott. Ungene er så mottakelige og de gir meg inspirasjon til å stå på enda mer. Så jeg kommer nok til å savne nærkontakten med barna nå når jeg begynner som daglig leder og må bruke mer tid på kontorarbeid, sier hun engasjert.

«Ekte glede på sikker grunn» er en felles visjon for alle NLM-barnehagene.

– Selv om ikke alle dager er like, og vi noen ganger lurer på hvordan ting skal gå, så smitter barnas ekte glede over på oss voksne også.

– Er det viktig for en kristen organisasjon som NLM å drive barnehagearbeid?

– Ja, det er det virkelig. Hver dag kommer det ca. 50-60 familier til Imekollen barnehage og leverer barna sine til oss. Vi får være sammen med barna og gi dem en god dag, men vi treffer også foreldrene. Og det er viktig for meg å understreke at vi som jobber i en kristen barnehage må være vår tilstedeværelse bevisst, ved at vi møter foreldrene på en god måte og viser respekt, sier Gautesen Helliesen.

Tilbakemelding fra foreldre

– Fokus på godt samarbeid med foreldrene er viktig, og vi får mange positive tilbakemeldinger fra dem. Det merker vi blant annet gjennom spørreundersøkelser vi har. De viser også en veldig stor støtte til barnehagen når vi har større arrangementer. Hver høst har vi et misjonsmarked med både basar og matsalg. Da kommer mammaer, pappaer og besteforeldre så da er det stappfullt hus her. Så foreldrene viser absolutt sin støtte til barnehagen gjennom sin tilstedeværelse på slike arrangementer.

Glad i jobben

– Jeg er virkelig glad i jobben min og blir fort rørt med tanke på samarbeidet med barna og foreldrene. Og ikke minst nå som jeg også skal ha enda mer fokus på de ansatte som jeg jobber sammen med. Det blir spennende, avslutter en rørt og engasjert ny daglig leder i Imekollen barnehage, Synnøve Gautesen Helliesen. Dama som etter mange år som ansatt i barnehage, fortsatt syns det er moro å gå ut med barna og leke i sandkassa tidlig på morgenen.

Imekollen barnehage har totalt 55 barn fordelt på 3 avdelinger. Barnehagen eies og drives av NLM og har en kristen formålsparagraf.

Tekst og foto: Ellen Sørlien