Sommerfest i Hoeggen og Spiren åpen barnehage, Trondheim

Det nærmer seg sommer og vi har hatt sommerfest i Hoeggen og Spiren Åpen barnehage, i samarbeid med babysang i Hoeggen menighet. I regn og surt vær hadde mange små og store møtt opp for å feire at det snart er sommer.

Sommerfesten startet med "Messe for de minste" der Eli Johanne (ped.leder i Åpen barnehage) og Elisabeth som er menighetspedagog, hadde tilpasset en messe. Vi som var tilstede fikk både nådehilsen, inngangsord, flere sanger tilknyttet ulike aktiviteter og illustrasjoner, og velsignelsen i løpet av messa. Messen var slett ikke en stille messe. Her var det barn som gikk rundt og utforsket omgivelsene, og barn som satt i fanget til den voksne som var med dem. Det var takhøyde for alle, og det så ut til at alle trivdes i kirkerommet.

Ulike illustrasjoner og sanseopplevelser ble brukt under sangene som ble sunget under messa.

I slutten av "Messe for de minste" lyttet vi til velsignelsen mens Eli Johanne og Elisabeth blåste velsignelsen over oss i form av såpebobler, til stor fasinasjon for barna.

Etter messen fikk alle barna med seg såpebobler hjem som en liten sommerhilsen fra Åpen barnehage og baby-sang i Hoeggen menighet, og et lite minne om det barna fikk oppleve på "Messe for de minste".