Hilsen fra Lilleval

Lilleval barnehage stikker rett som det er innom fjøset på Val, og der får vi hilse på kyr og okser, kalver, sau og geit.

Om våren er det ekstra artig i fjøset, når kje og lam er små og søte, og gode å kose med.

På veg til og fra fjøset går vi forbi hestene som er like nysgjerrig på oss som vi er på dem, og gjess og ender kan vi treffe på litt her og der når de går rundt og beiter.

Stallkattene streifer gjerne innom barnehagen på sin jakt etter mus, men de får ikke bæsje i sandkassa vår. Men søte det er de. Det er også hundene til personalet, som av og til kommer innom for å få litt kos og oppmerksomhet.

I Rammeplanen står det blant annet at barnehagen skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon og veien fra mat til måltid, samt kunnskap om dyr og dyreliv. Med slik nærhet til dyr og matproduksjon ligger forholdene godt til rette for det i Lilleval.